Recension: Bildriket – en konstbok för unga

68048q90w179a0l0e0bgffffffr0

Bildriket är en konstbok som beskriver 35 av “världens mest kända målningar”. Med “världen” menas dock främst västvärlden. Och föga förvånande är nästan alla konstnärer män (32 av 35). Jag blir inte heller förvånad över vilka vita, döda män som valts ut. Det är klassiker som Leonardo da Vinci, Michaelangelo, Rembrandt, Turner, Renoir, Manet, Vincent van Gogh, Degas, Munch, Klimt, Matisse, Monet och givetvis Picasso.
Lyckas man se förbi det så är det trots allt en bra bok. Det absolut bästa är alla små faktatexter med pilar till intressanta detaljer i målningarna. De pekar till exempel ut Michelangelos självporträtt, som en ihålig skinnsäck, på Sixtinska kapellets tak, och om John Millais målning Ofelia står det “Kan du se något som påminner om en dödskalle bland löven på stranden? Det kanske är en oavsiktlig skugga som har den effekten eller så är det en avsiktlig påminnelse om döden”.
När man läser boken får man veta vad konstnärerna egentligen tänkte, och varför målningarna är uppbyggda som de är. Olika perspektiv och färger finns inte där av slump, utan är valda av en anledning.
Själv tröttnar jag aldrig på den symbolmättade Arnolfinis trolovning av Jan van Eyck. Varje detalj betyder något och när man får veta vad så är det som att upptäcka ett bortglömt språk. Jag tror att det är just det där, att få se och förstå något som man först inte ser eller förstår, som är den största behållningen med den här boken. Om man inte riktigt vet hur man ska prata om konst så ger boken många förslag på det.
Bildriket är skriven av Rosie Dickins och är utgiven av Ordalaget bokförlag.

van-eyck-arnolfini

Arnolfinis trolovning