Marknadsföring – ett nödvändigt ont?

När jag sitter och ritar brukar jag lyssna på podcasts. De senaste gångerna har jag lyssnat på en som heter Let’s Make Kids Books. Den görs av en amerikansk pappa (Beau Blackwell) som ger ut egna bilderböcker och säljer via Amazon. Han anställer en illustratör (billigt) och sätter ihop sina böcker via Amazons verktyg CreateSpace. Det kostar inget att använda programmet eller lägga upp böckerna till försäljning, men det finns t.ex. vissa begränsningar i format. Amazon trycker upp böcker efter beställningar och tar en viss procent av försäljningen. So far so good, det verkar ju enkelt! Men svårt att synas på gigantiska Amazon kanske ni tänker? Inte för Beau Blackwell, han har lyckats kamma in rätt mycket cash på sina böcker. Hans böcker är kanske så pass bra att de sticker ut i det massiva utbudet? Och här kommer det intressanta. Nej. Nej. Nej, han gör inte fantastiska böcker. De ser ganska trista ut om jag ska vara helt ärlig. Men Beau är en “marketing expert”.

Beau Blackwell

Utan att arbeta inom bokbranschen förstår jag att marknaden i USA ser annorlunda ut än i Sverige. Bara antalet potentiella köpare i USA gör att man t.ex. kan tjäna pengar på att sälja många exemplar billigt på ett annat sätt än i Sverige (Beaus böcker är rätt billiga). Men ändå. Även här kan man kränga halvbra grejer om man bara vet hur man ska lägga fram det. Marknadsföring Skall Icke Underskattas.

Vad handlar det om då, vad är det man ska göra? Jag är tyvärr ingen marknadsföringsexpert själv men några saker har jag snappat upp som är viktiga att ha funderat över:

1) Branding: Vilken bild av dig själv vill du förmedla utåt? Vilka värderingar vill du bli associerad med? Märks detta på din hemsida? När du pratar om dig själv och vad du gör? Och framför allt, i dina böcker?

2) Målgrupp: Vem eller vilka föreställer du dig kommer att köpa dina böcker? Har du detta i bakhuvudet när du skapar? Syns du i sammanhang där din målgrupp befinner sig?

3) Plattform: Har du t.ex. en hemsida/facebooksida? Vart hamnar man när man googlar på ditt namn? Går det att snabbt hitta relevant information om dig?

4) Är du aktiv i social media? Facebook? Youtube? Twitter?

5) Syns du när du gör andra saker än promotar dig själv (t.ex. promotar andra)? Folk tröttnar rätt snabbt på dig om du bara hörs och syns när du precis kommit ut med en ny bok.

Man kan grotta sig vidare t.ex. genom att googla blog tour, fan base mailing list, book trailer, book launch campaign… (Det finns säkert ord på svenska för det här men det pallar jag inte kolla upp.)

Hursomhelst är detta fullt tillräckligt för att man ska bli yr och irriterad. Inte nog med att man ska hitta tid för att skapa, man ska sälja sin produkt (och sig själv) också. Jobbigt. Men ja, jag tror tyvärr inte att det går att komma ifrån, åtminstone inte om ett av ens mål är att få mer tid till att skapa (dvs tjäna pengar).

Jag tror inte att man behöver göra allt på en gång, det blir antagligen inte så bra. Men jag tror samtidigt att det inte skadar att fundera på åtminstone vissa av de här sakerna, t.ex. branding, målgrupp och plattform. Och det behöver inte bara vara jobbigt. Att visualisera en mottagare kan faktiskt öka skaparlusten. Att fundera ett extra varv över vilken bild av sig själv man vill visa på internet kan t.ex. ta bort lite av ängslan av att vara för mycket eller för lite personlig. Att göra reklam för någon annan (förutsatt att du gillar det de gör) kan vara lika roligt som att se någon annan göra reklam för dig.

Visst hade det varit härligt att bara slänga ut en bok i världen och hoppas att den ska tala för sig själv (dvs ta alla med storm). Tror tyvärr att det är få förunnat och inget man ska räkna med.

//Frida