Recension: Banditsagor – Stulna berättelser

Stulna_sagor1

Det är alltid roligt att få läsa en nyutgiven bok. Extra roligt är det när den har guld på omslaget och ett spännande namn, som Stulna berättelser. “Vad är det här?“ tänker man. “Det verkar spännande!“ Sen börjar man läsa för sitt barn och det säger “Läs mer!“. Perfekt! Jag som bara fått läsa Bamse i mer än ett år.

Bakom boken står teatergruppen Banditsagor och willa holma förlag. Gruppen Banditsagor har sedan 2008 satt upp föreställningar baserade på folksagor. Boken innehåller åtta berättelser, skrivna av olika författare och illustrerade av olika illustratörer. I vissa fall är det uppenbart vilken saga man utgått från (som Snövit och de sju sjuksköterskorna) medan andra för mig är ett mysterium (som till exempel BOOM!).

Stulna_sagor2

Den underbara häxkatten, ritad av Ellen Norlund.

Min favoritkaraktär finner jag i den första berättelsen, Gumman i rädda skogen (skriven av Elin Ruuth, illustrerad av Ellen Norlund). Det är en häxkatt, och denna katt är värd att citeras:

-Vad gör häxkatter då?
-Mest ligger vi framför spisen och tvättar oss, sa katten. Men ibland …
-Ibland vadå? undrade gumman.
-Ibland hostar vi upp en hårboll också, sa katten belåtet.
-Kan du inte trolla? frågade gumman.
-Det tror jag inte, sa katten. Det är du som är häxan. Kan DU trolla?

En kväll tar barnets mormor över och läser ur boken. Burger Princess, som inspirerats av Prinsessan på ärten, får högsta betyg. Mitt i Baby Yaga blir det för otäckt för mormor, som slutar läsa. “Va? Hur otäck kan den vara?“ tänker jag, och fortsätter läsa för barnet (som vid det laget har tjatat om att få höra slutet). Visst, den var otäck, men för barnet var nog det otäckaste att bli lämnad med en halv läskig saga och sin egen fantasi.

Folksagor innehåller ofta elaka styvmödrar, onda häxor, kroppar som styckas och barn som dör. I flera av berättelserna i Stulna berättelser är handlingen förflyttad till nutid. Och ibland till och med till Malmö. Det blir såklart läskigare. Kanske på gränsen för vissa.

Som illustratör blir jag extra glad av illustrationerna. Hela boken är snyggt illustrerad, i olika stilar. Hanna Petersson gör en modern version av Oden med Hugin och Munin intatuerade på armarna, och med nutida ansiktsbehåring. María Herguetas halvrealistiska stil och tjusiga färgskala får mig att googla efter fler av hennes bilder, och gör mig sugen på spaghetti.

Stulna_sagor4

Illustration: Hanna Petersson

Stulna_sagor3

Illustration: María Hergueta

Helhetsintrycket av boken är att den känns väl genomarbetad och att alla inblandade har haft roligt under processen.

Rekommenderas!

De inblandade är:
Gumman i rädda skogen: Elin Ruuth, text, Ellen Nordlund bild                                   Snövit och de sju sjuksköterskorna: Sara Hansson, text och bild                                      Stora Sören och Lilla Limpan: Henrik Bromander, text och bild                                           Baby Yaga: Sara Tuss Efrik, text, Mark Efrik Hammarberg, bild                                             Boom!: Manda Stenström, text, Emil Strandberg, bild                                                             Pappan och allt som är farligt: Viktor Algren, text, Hanna Petersson, bild                            Burger Princess: Henrik Johansson, text, Maria Hergueta, bild                                             Sagan om ormen: Nils Markus Karlsson & Annika Nyman, text, Evelina Johansson, bild                                                                                                                                               /Sanna